Pokémon alapfogalmak

Sziasztok!

Ha kezdők vagytok a Pokémonban, ez a bejegyzés Nektek való.
Itt ugyanis megpróbálom elmagyarázni az összes fontosabb infót, ha Pokémon játékokkal akartok elkezdeni foglalkozni.
Fontos, hogy csak a Pokémon main szériás játékokra utalok itt, így lehet, hogy az egyéb játékokban (pl. Pokémon go) az adott fogalom mást jelent.
Kiemelendő továbbá, hogy a leírásban a 7. generáció (vagyis a legújabb) állapot a mérvadó. Régebbi generációkban lehetnek változások.

Egy pokémon adatlapját megnézve az első dolog, ami a szemünkbe tűnik, a típusa. A típus meghatározza, hogy milyen támadásokra lesz a pokémon ellenálló, immunis, vagy érzékeny. Továbbá ha a pokémon olyan támadást használ, amilyen a típusa, akkor nagyobb sebzést okoz, ezt STAB-nak nevezzük (same type attack bonus). Egy pokémonnak legfeljebb két típusa lehet.
A jelenlegi típusok a játékban: Normal (normál), Fighting (harcos), Flying (repülő), Poison (mérgező), Ground (föld), Rock (szikla), Bug (bogár), Ghost (szellem), Steel (acél), Fire (tűz), Water (víz), Grass (fű), Electric (elektromos), Psychic (pszicho), Ice (jég), Dragon (sárkány), Dark (sötét), Fairy (tündér).

forrás: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/dc/Pokemon_types.png

Nemcsak a pokémonoknak, hanem a támadásoknak is lehetnek típusai. A sebző támadás lehet az adott típusú pokémonra:

  • Super effective: dupla sebzést okoz (pl. tűz támadás egy fű pokémon ellen)
  • Not very effective: feleakkora sebzést okoz (pl. tűz támadás egy víz pokémon ellen)
  • Immune: A támadás nem okoz sebzést (pl. föld támadás egy repülő pokémon ellen)
  • Normális sebzést okozó
A sebzésekről itt találtok egy hasznos összefoglaló táblázatot:

forrás: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Pokemon_Type_Chart.svg

Fontos még, hogy ha a fenti módosítók összeszorzódnak, tehát ha pl. a pokémonnak két típusa van és az adott támadás mindkét típus ellen super effective, akkor a támadás négyszeres sebzést okoz. (pl. egy tűz támadás egy acél/fű pokémonnak) Ha az egyik típusa ellen super effective, a másik ellen not very effective, akkor normális sebzést okoz. (pl. elektromos támadás egy repülő/fű pokémonnak) Ha mindkét típusra not very effective a támadás, akkor negyed annyi sebzést okoz, mint alapból. (pl. egy bogár támadás egy harcos/repülő pokémonnak)


Minden pokémonnak van egy szintje. A szint meghatározza az alap statisztikáit, hogy milyen támadásokat ismerhet és hogy mennyire engedelmes az edzőjének. Egy pokémon szintje legfeljebb 100 lehet. A pokémon többféle módon léphet szintet. A hagyományos út, hogy harcok során (ha a harc végén életben van) tapasztalatot kap és ha megfelelő mennyiségűt összegyűjtött szintet lép. Egy másik lehetőség a rare candy tárgy, amely felhasználva azonnal megnöveli egy pokémon szintjét eggyel.
Ha egy pokémon szintet lép, barátságosabb lesz az edzőjéhez, megtanulhat újabb támadásokat és lehet, hogy elkezd fejlődni.

Az evolúcióról (fejlődésről): A legtöbb Pokémon képes fejlődni. Nem mindegyik képes erre (pl. Tauros, vagy Ditto nem fejlődik, de általában a legendások sem)
Egy pokémonnak legfeljebb 3 fejlődési állomása lehet, vagyis max. 2-szer fejlődhet. Néha előfordulhat, hogy egy pokémon két, vagy több irányba is fejlődhet. (pl. Eevee-ből lehet akár 8-féle pokémon is)
A fejlődés során a pokémon erősebb lesz általánosságban (jobbak lesznek a statisztikái, erősebb támadásokat tanulhat meg általában). A típusai is megváltozhatnak. A fejlődést megakadályozhatod úgy, hogy a B gombot elkezded nyomogatni fejlődés közben (egy másik lehetőség, hogy adsz a pokémonodnak egy Everstone nevű tárgyat, ekkor nem fejlődik tovább).

A fejlődés több okból történhet:

  • Szintlépés: Sok pokémon, ha elér egy szintet, tovább fejlődik. Pl. Bulbasaur 16-os szinten Ivysaur-rá fejlődik. (fontos, hogy ez csak a harc végén következik be). Ez néha igényelhet néhány speciális dolgot is:
    • Fejlődés magas barátság esetén: Ha bizonyos pokémonok barátság szintje elég magas, szintlépéskor (itt a szint nagysága nem fontos) tovább fejlődik. Pl. Togepi tovább fejlődése Togetic-ké így történik
    • Bizonyos támadás ismerete esetén: Ha a pokémon ismer egy bizonyos támadást, továbbfejlődik szintlépéskor Pl. ha Lickitung ismeri a Rollout támadást és szintet lép, Lickilicky-vé alakul át.
    • Bizonyos helyen: Némely pokémon csak bizonyos helyen alakul át szintlépés esetén. Pl. ha Eevee egy mohás szikla mellett lép szintet, akkor Leafeon-ná alakul át.
    • Adott napszakban: Némely pokémon csak bizonyos napszakban alakul át szintlépés esetén. Pl. egy alolai Rattata 20-as szinten alakul át Raticate-té, de csak ha éjszaka van.
    • Bizonyos tárgyat tartva: Pl. ha Sneasel-nél van egy Razor fang, éjszaka van és szintet lép, Weavile lesz belőle.
    • Bizonyos nembe tartozás: Pl. Salandit esetében csak a nőstény alakul át 33-as szinten Salazzle-vé.
    • Bizonyos játék esetén: Pl. Cosmoem a Pokémon Sun játékban nappal átalakul Solgaleo-vá, míg Pokémon Moon játékban éjszaka Lunala-vá
  • Evolúciós kövek segítségével: Ha a pokémonon használsz egy evolúciós követ (fire, leaf, water, thunder, moon, sun, shiny, dusk, dawn, ice stone-t), akkor tovább fejlődik.
  • Csere útján: A pokémon akkor alakul tovább, ha elcseréled. Pl. Haunter így fejlődik tovább Gengar-rá
    • Néha kell az evolúció kiváltásához egy tárgyat is tartania a pokémonnak. Pl. Onix átalakul Steelix-szé, ha elcseréled és van nála egy Metal Coat nevű tárgy
A pokémonok statisztikái

File:SM status screen.png
https://bulbapedia.bulbagarden.net/wiki/File:SM_status_screen.png
  • HP: A pokémon életpontja. Ha ez 0-ra csökken, a pokémon elájul. Ilyenkor harcképtelen, gyógyítani nem lehet gyógyitalokkal, csak Revive-val, vagy el kell vinni a Pokémon centerbe.
  • Attack: A pokémon fizikai támadási értéke. Ez határozza meg, hogy mekkora sebzést tud okozni fizikai támadásokkal.
  • Defense: A pokémon fizikai védekezési értéke. Ez határozza meg, hogy mennyire csökken az őt érő fizikai támadások sebzése.
  • Special attack: A pokémon speciális támadási értéke. Ez határozza meg, hogy mekkora sebzést tud okozni speciális támadásokkal.
  • Special defense: A pokémon speciális védekezési értéke. Ez határozza meg, hogy mennyire csökken az őt érő speciális támadások sebzése.
  • Speed: A pokémon sebessége. A harcoló pokémonok sebességétől függ, hogy melyikük kezdi a harcot.
A statisztikákat befolyásolja a pokémon faja, szintje, IV-je, EV-je (utóbbi kettőről egy későbbi cikkemben fogok mesélni) és Nature-je.
A Nature, vagy természet a pokémon statjait növeli és csökkenti (néha nem csinál velük semmit)
Egy összefoglaló táblázatot az alábbi oldalon találtok:

Tehát pl. egy Lonely természetű pokémonnak az attack statisztikája magasabb lesz 10%-kal,a  defense statisztikája pedig alacsonyabb 10%-kal. De egy Hardy természetű pokémon nem kap semmilyen módosítót a statisztikáira.


A támadások

  • Minden támadás lehet sebző, vagy nem sebző (status move). A sebző támadások lehetnek fizikaiak (physical), vagy speciálisak (special).
  • A támadások adatai:
    • Power: Milyen nagyságú sebzést okoz a támadás
    • Accuracy: Mekkora valószínűséggel találja el az ellenséges pokémont
    • Type: Milyen típusú az adott támadás
  • A támadásokat a pokémonok 5-féleképpen tanulhatják meg:
    • Szintlépés során
    • TM segítségével: ezek akárhányszor használhatják
    • Breeding-gel: ha pároztatod a pokémonodat egy másikkal, akkor az apa bizonyos támadásait az utód megkapja (részletesebben erről a kompetitív cikkemben)
    • Tutor: Bizonyos emberek megtanítanak a pokémonodnak egy támadást.
    • Move Reminder: Segít a pokémonnak emlékezni egy olyan támadásra, ami szerepel a tanulási listáján, vagy amit régebben ismert
  • Vannak olyan támadások is, amelyeket a pokémon csak úgy ismerhet, ha ajándékba kapod egy Nintendo-s esemény során
Ha bármi ötletetek van, mivel kellene kibővíteni ezt a leírást, írjátok meg bátran a kommentek között!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése